Balogh_Andrea_and_Lakos_Antal

Köszönöm Dömsödi András kollégámnak a szenvedélybetegségekről szóló tanulságos írását, és a kérdését is a Purusa életről.

A Purusa igazi lényegét szavakkal, betűkkel átadni nem könnyű, hiszen az életnek pont arról a területéről szól, ahonnan a „szavak visszafordulnak”*, de azért megpróbáljuk! 🙂

A Purusa élet felszínen látható, érzékelhető oldaláról könnyebb írni, de ez kb. olyan, mintha a jéghegy csúcsát írnánk le. A Purusa élet másik oldala mélyebb, inkább csak tapasztalható, de pont ez az igazi LÉNYEGe, csak mivel ez a terület a határtalanság területe, nehezebben korlátozható szavakban.

A Purusa csoportot Maharishi a ’80-as évek elején hozta létre azon egyedülálló férfiak számára, akik szerették volna teljes figyelmüket a magasabb tudatállapotok kifejlesztésére fordítani. A csoport közvetlenül Maharishi irányítása alatt állt, kb. úgy lehet elképzelni, mint egy folyamatos bentlakásos tanfolyamot. Nem feltétlenül jelent egy egész életre szóló elköteleződést, de minimum 6 hónapot kell vállalni. A Purusa főmunkaideje a TM és TM-Szidhi program gyakorlása. Az a kb. 2-3 óra, ami a napból hátramaradt az étkezések után, általában laza sétával, beszélgetéssel, a védikus irodalom olvasásával telik. Sokszor kérdezték: jó, de ebből hogyan lehet megélni? Hát, sehogy!… Maharishi nem is engedte, hogy a Purusák dolgozzanak. Viszont a programhoz való csatlakozásnak az volt az egyik feltétele, hogy mindenki önellátó legyen. Mivel pár Purusát leszámítva nem voltunk dollármilliomosok, így ezt csak szponzorok segítségével lehetett megvalósítani.

Lakos_Antal_stafeta_2015.3.18_purusacsoport

A Purusák voltak Maharishi külön kis egységei. Ha a „világvégén” valahol beindult egy projekt, általában Maharishi egy 4 fős Purusa csoportot küldött az adott országba. Egy ilyen projekt alkalmával kerültem Hodák Péter barátommal Mozambikba. Sosem felejtem el! Éppen Svájcban volt az európai Purusa csoport és Maharishi megkérdezte, hogy volna-e 4-6 Purusa, aki szeretne Mozambikba menni. Péterrel egymásra néztünk: megyünk? menjünk!, és jelentkeztünk. Életem legkalandosabb hónapjai következtek…

Ezeket a felszíni dolgokat könnyebb átadni, illetve megérteni. Vegyük úgy, hogy eddig a jéghegy csúcsáról beszéltünk, és innentől jön, ami szerintem valójában a lényeg:

„A teremtés minden egyes pontjában jelen levő intelligenciának van egy csendes intelligencia-minősége (Purusa) és egy dinamikus, kreatív intelligencia-minősége (Prakriti)” 

Hogy könnyebben fel tudjuk ezt fogni, Maharishi egyszer az intelligencia ezen szintjét egy egyenes vonalhoz hasonlította, mert az egyenes vonalban a csend és dinamizmus mindkét értékét megtalálhatjuk. A vonal nem hullámzó minősége képviseli a csendet, míg a vonal haladása, folytatólagossága képviseli a dinamizmust. Így lesz az egyenes vonal csend és dinamizmus egyszerre.

egyenes_vonal

A megvilágosodott tudat aktivitását szintén hasonlíthatjuk az egyenes vonal csendes dinamizmusához. Ennek az állapotnak az a nagy előnye, hogy amikor a gondolkodás dinamizmusát a csend állapota támogatja, akkor nincs energiaveszteség. Ha a mozgás hullámokban történik, akkor a mozgás sebessége csökken, mivel megy fel-le, jobbra-balra. Ezzel ellentétben az egyenes vonalú mozgás gyorsan célba ér. Az egyenes vonal így egyszerre jelképezi a végtelen frekvenciát és a csend mezejét, ahol az energia nem oszlik el fel és le történő mozgásokra. Ez a végső valóság „egyenes vonala”, amely csak a végtelent, a tiszta boldogságot és a tiszta tudást, valamint annak végtelen szervező erejét ismeri. Valójában ez a saját önvalónk. Ahogy védikus irodalomban is feljegyezték: „Én AZ vagyok, Te AZ vagy és valójában minden AZ”**. További idézetek: „Aham brahmászmi”*** - A Teljesség vagyok, „Szarvan khalvidam brahm”**** - Mindez nem más, mint a Teljesség.

Szóval kedves András barátom, a tapasztalatom szerint a Purusa igazi lényegét talán ezekkel a fenti védikus kifejezésekkel lehet a legjobban körülírni: a Csendben lehet leginkább megtapasztalni, nincs is sok értelme beszélni róla. (Bővebb infóhttp://maharishi.hu/purusa)

Azok, akik ennek a valóságnak szentelik az életüket, NAGYON értékesek a társadalom számára. Habár nem látjuk őket, a tudatuk csendjével társadalmunk egész aktivitását támogatják. Becsüljük meg és támogassuk őket minden szinten!

Mostanában, amikor elkezdtük szervezni a nagy létszámú csoportos meditációkat, pontosan ennek a valóságnak a felelevenedését éreztem a kollektív tudatban. Ha egyszer átlépjük a kritikus tömeget, és bekövetkezik a fázisátmenet a kollektív tudatban, akkor a társadalmunk kollektív szintjén is megtapasztalhatjuk ezt az „egyenes vonalat”. Most a történelem azon ritka időszakát éljük, amikor egész társadalmak élhetnek majd ebben a valóságban, amely egyszerre csend és dinamizmus, béke és kreativitás, megvilágosodás és végtelen lehetőségek minden egyén számára. Mindezt nem lehetetlen elérni, ez nem csupán egy jóindulatú utópia, mivel az összes szükséges tudati technológiát megkaptuk hozzá. Már csak alkalmaznunk kell!

Köszönöm  még egyszer a stafétabotot, amelyet Hodák Péter gyermekkori barátomnak szeretnék továbbadni, aki jelenleg az USÁ-ban, a Maharishi Menedzsment Egyetemen végzi a PhD-képzést Maharishi védikus tudományából.

Péter: most, hogy keresztül mentél Maharishi oktatási rendszerén a Maharishi Menedzsment Egyetemen, hogy látod, Maharishi tudatalapú oktatási rendszere miben különbözik a hagyományos oktatástól?

* „Jató vácsó nivartanté” (Taittiríja upanisád, II.4.1.)

** Csándógja upanisád, 6.8.7.

*** Brihadáranjaka upanisad, 1.4.10.

**** Csándógja upanisád. 3.14.1.

A Bhagavad-gítá

Maharishi magyarázataival

 Maharishi a védikus irodalom „zsebkönyvének” nevezte a Bhagavad-gítát és azt mondta róla, hogy a benne foglaltak tartalmazzák a védikus irodalom teljes tanításának a lényegét.

A Bhagavad-gítá megrendelhető a Vaszistha Kiadó honlapján. 

 

Megrendelem!

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest